maandag 20 juli 2009

The wild wild west! Pt. 1

Oke dit word een lange, dus misschien doe ik het wel in twee keer, want ik ga ook bijna eten haha.

Woensdag de achtste vlogen we dus naar Phoenix, met een tussen stop in Dallas Texas, wat inhield dat we de hele dag bezig waren en pas laat in de middag bij ons hotel aankwamen. Het was meteen veel heter dan het in Decatur was, iets van 40 graden geloof ik. Wel lekker om nog bij het zwembad in de schaduw te liggen en een beetje te badderen. We waren met een groepsvakantie dus die avond was het welkomstdiner, helemaal in western stijl. Er was dus linedancing en een westernbandje, en we moesten inderdaad linedancen wat te genant was maar ook wel erg grappig.
Donderdag was het meteen tijd voor de echte reis, en het eerste grote ding om te zien. Bijna onze hele vakantie speelde zich af op de colorado plateau, een verhoging waar de Canyon doorheen loopt en de Colorado River overheen stroomt, die heel erg groot is en twee of drie staten overlapt. Een stop gemaakt in Sedona, een stadje waar veel rijke en gepensioneerde mensen wonen en waar we lekker geluncht hebben met een flinke burger. De Grand Canyon werd dus vroeg in de middag bereikt, en het was echt overweldigend. Vanuit het niks verschijnt het, want je rijdt door een soort bos met een soort dennebomen, en dan opeens is er echt een gleuf in de aarde. We konden er niet in, want het duurt een dag om naar beneden te lopen en een dag om naar boven te lopen, en je moet er speciale reserveringen voor maken enzo. Maar langs de rand lopen is ook leuk. Er zijn wel wat mensen, maar het is niet zo heel erg druk vond ik zelf. Op een gegeven moment liepen we langs een paadje waar weinig mensen waren, en toen stonden er opeens twee herten, of iets dergelijks, op ons pad. Ze stonden er gewoon aan de bomen te kauwen, echt heel cool om te zien. Dus natuurlijk foto's gemaakt en toen gingen we eten. Die avond ook daar in het park geslapen. Oja wij waren dus in het deel van het nationale park, wat geloof ik meer naar het noorden ligt. Dus niet het deel met die skybridge. Hotel was wel prima, maar niet super.
Het ontbijt de volgende ochtend viel ook tegen, beperkte keus. Chloe en ik moesten vroeger opstaan dan onze ouders want we gingen een helikoptervlucht maken over de Canyon. Dat was ook echt geweldig, we zaten in een helicopter met vier andere mensen, maar wij zaten voorin, en er was om ons heen overal glas, dus we hadden echt een geweldig uitzicht. Het duurde ongeveer vijf minuutjes om de Canyon echt te bereiken, maar toen bleven we ook ongeveer 20 minuten erin vliegen. Vanaf dat punt konden we ook zien dat het best groen is, en de Colorado River die erdoorheen stroomt enzo. Het was ook mooi met de lage opkomende zon, in plaats van de hoge zon die we de dag ervoor gezien hadden. Later die dag kwamen we aan in Monumen Valley, wat voor ons echt het hoogtepunt van onze natuurreis was. Echt zo veel overweldigender en mooier dan de Grand Canyon. Het is er echt ontzettend rood door het ioderende metaal in de rotsen, en opeens van die formaties midden in de woestijn die zo oprijzen omhoog in vreemde vormen enzo. En echt onwijs groot. Ons hotel had ook echt een heel mooi uitzicht over een deel van de Valley, en die avond gingen we bij de Navajo indianen in de woestijn eten met een barbecue. Of naja minder romantisch dan dit klinkt was het haha. Maar wel een Navajo die verhalen ging vertellen en een dansje deed. Hij had btw een cowboy outfit aan, en geen veren op zn hoofd. En we hebben daar ook geen slangen ofzo gezien, tot groot verdriet van Chloe.
De volgende dag gingen we dus met een Jeep door de echte Valley, en echt zulke mooie dingen gezien. Echt het is zo mooi om erdoorheen te rijden en de rotsen te zien bewegen en het licht dat iedere keer verandert, het heeft zelfs een beetje geregend! In de Valley heb ik ook een armbandje gekocht van de Navajo's, Chloe heeft een soort van bijpassende gekocht. Onze Navajo jeeprijder had ook allemaal dingen te vertellen. Oja die ochtend waren we ook bij een Hogan geweest, hun traditionele behuizing, waar nog een oudere vrouw in woonde. Wel interessant om over de tradities te horen enzo, maar te saai om hier over te gaan typen haha.
Op zaterdagavond kwamen we bij ons hotel bij Lake Powell aan. Dat is een meer dat is ontstaan door de Glen Canyon Dam, die een deel van het water van de Colorado tegenhoudt. Het is het op een na grootste mangemaakte meer van amerika, afgezien van Lake Powell waar we later heengingen. Hier was het ook heel erg warm, maar vrij bewolkt dus ook lekker voor bij het zwembad met uitzicht over het meer en de bergen erachter. Heerlijk hotel ook met superlekker eten 's avonds, en echt de meest masterlijke carrot cake, die echt zo hoog was dat die van mn moeder op haar bord omviel en echt geluid maakte haha.
Oke nu ga ik stoppen want ik ga eten maar het vervolg komt zo!